Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów
Charakterystyka programu.
Uczeń zdolny był przez lata postrzegany jako ten, który otrzymał od losu już tak wiele, że nie potrzebuje już niczego więcej, aby osiągnąć sukces.
Najczęstsza nauczycielska charakterystyka ucznia zdolnego skupia się na jego walorach poznawczych: bardzo dobra pamięć, rozwinięta umiejętność koncentracji uwagi, myślenie abstrakcyjne, szeroka wiedza o świecie. Cechy te nie są wystarczające do optymalnego rozwoju potencjału ucznia. Według najbardziej popularnego modelu zdolności autorstwa J. Renzullego oprócz inteligencji istotne dla rozwoju talentów są: postawa twórcza (płynność i oryginalność myślenia, otwartość na doświadczenia, tolerancja do ponoszenia ryzyka) oraz zaangażowanie zadaniowe (uporczywość, odporność na porażki, fascynacja problemem, pasje, ciężka praca). Dlatego kluczowe w edukacji zdolnych są ćwiczenia usprawniające kreatywność (problemy otwarte wymykające się jednoznacznym ocenom według z góry narzuconego klucza) oraz wzmacniające motywację do pracy (np. praca nad rozwojem zainteresowań, wykorzystywanie analizy biografii znanych osób do uświadomienia sobie roli pracowitości i wytrwałości w osiąganiu sukcesu).
Program jest adresowany do uczniów klas gimnazjalnych oraz uczniów szkoły podstawowej. Materiał realizowany będzie na zajęciach pozalekcyjnych w formie koła, które odbywać się będą raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny lekcyjnej. Realizacja programu odbywać się będzie w zakresie następujących przedmiotów: język angielski, matematyka, fizyka, geografia, historia, język polski, technika(zajęcia artystyczne), zajęcia fizyczne.
Cel główny
Celem programu jest jak najszybsze rozpoznanie uzdolnień poszczególnych uczniów oraz podjęcie działań związanych z ich rozwojem, stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu na miarę możliwości oraz przygotowanie uczniów do przedmiotowych wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych konkursów.
Cele szczegółowe
- diagnozowanie szczególnych uzdolnień uczniów,
- kształtowanie osobowości, rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci i młodzieży,
- wdrażanie uczniów do pracy samokształceniowej,
- przygotowanie do udziału w konkursach, turniejach, zawodach sportowych,
- podejmowanie współpracy i wymiana doświadczeń ze środowiskiem naukowym i oświatowym w zakresie pracy z uczniem zdolnym,
- doskonalenie form współpracy z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju i uzdolnień dzieci,
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania w zakresie pracy z uczniem zdolnym.
Procedury identyfikacji ucznia zdolnego
1. Programem Wspierania Zdolności i objęci są uczniowie, którzy:
- w toku zajęć edukacyjnych wyróżniają się na tle zespołu klasowego (realizują zadania wykraczające poza podstawę programową),
- uczestniczą w konkursach szkolnych i pozaszkolnych o charakterze przedmiotowym i interdyscyplinarnym oraz osiągają znaczące sukcesy,
- mają udokumentowane osiągnięcia w dziedzinach pozaszkolnych,
- wykazują zainteresowanie danym przedmiotem i chęć współpracy z nauczycielem w rozwijaniu swoich pasji,
- uczniowie zdiagnozowani w wyniku diagnozy pedagoga/ psychologa.
2. Proponowane narzędzia identyfikacji i diagnozy uzdolnień:
- przygotowywanie i przeprowadzanie testów osiągnięć szkolnych,
- nominacje nauczycieli na podstawie rozmów w ramach zespołów przedmiotowych,
- wywiady i konsultacje indywidualne z rodzicami,
- osiągnięcia w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych,
- oryginalne wytwory pracy uczniów itp.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca grupowa,
Szczegółowe programy z w/w przedmiotów dołączone są do programu szkolnego w formie załączników.
wstecz