RODO
Nabór 2024/2025
O nas
Informacje
Nasze sukcesy
Wydarzenia szkolne
Mówimy językiem żyrafy - lekcja wychowawcza klasa 4a
03 października na godzinie wychowawczej klasa 4a wysłuchała opowiadania "Szakal i żyrafa" wg teorii Marshalla B. Rosenberga.
A zaczynała się tak:
A zaczynała się tak:
"Jaś bardzo pokłócił się ze swoim kolegą z grupy Antosiem. Był zły na niego i nie wiedział, co z tym zrobić. Usiadł więc na wygodnej pufie i zamknął oczy. Wyruszył do krainy wyobraźni, aby tam znaleźć rozwiązanie..."
Uczniowie poznali dwa sposoby rozwiązania problemu głównego bohatera i zgodnie stwierdzili, że zamiast kogoś krytykować, warto mówić o własnych uczuciach i potrzebach oraz reagować na uczucia i potrzeby innych.
"Jeśli chcę, by inni słuchali mnie,
Wtedy muszę w żyrafę zmienić się.
Nastawić uszy do słuchania,
Przygotować serce do dawania.
Koniec z wyzwiskami, koniec z wyśmiewaniem,
Chcę zrozumieć innych i liczyć się z ich zdaniem.
Mówienie o uczuciach wielką moc ma,
Po naszych zajęciach, każdy już to zna"
Pod tym wierszem podpisuje się CAŁA klasa 4a
A.Erdmańska
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Według Marshalla B. Rosenberga ważne jest, by świadomie wybierać, w jaki sposób możemy i chcemy się porozumiewać. Mamy wybór między językiem żyrafy, a językiem szakala.
Język żyrafy to język serca. Wyraża on nasze uczucia i potrzeby, polega się na szczerości i chęci słuchania drugiej strony. Żyrafa została symbolem serdecznego porozumienia, ponieważ jest ssakiem o największym w porównaniu do masy ciała sercu i najdłuższej szyi. Serce jest symbolem uczuć, natomiast długa szyja umożliwia szeroką perspektywę spojrzenia, zdolność patrzenia i wnikania w głąb siebie i drugiego człowieka. Relacje budowane w świecie żyrafy są szczere, bezpieczne, wolne, pełne empatii i szacunku.
wstecz