RODO
Nabór 2024/2025
O nas
Informacje
Nasze sukcesy
Wydarzenia szkolne
Poszukiwanie rozwinięcia liczby π metodą Buffona - matematyka w klasie 3b
Na dzisiejszej lekcji matematyki w klasie 3b szukaliśmy rozwinięcia liczby π metodą Buffona.
Owe wyznaczanie liczby π opiera się na pewnej ciekawej obserwacji geometrycznej poczynionej w XVIII wieku przez Francuza, hrabiego Georges'a Buffona. Wszystko zaczęło się od prostej gry hazardowej, do której potrzebna była jedynie kartka papieru i coś o kształcie pręta, np. wykałaczka, zapałka lub igła. Na kartce papieru rysowano równoległe do siebie linie w odległościach równych długości stosowanego pręta. Tak przygotowaną kartkę my będziemy nazywać planszą Buffona. Po rzuceniu pręta na papier trzeba było sprawdzić, czy przecina on jakąś linię. Robiono zakłady, jaki będzie rezultat kolejnej próby i na tej podstawie rozstrzygano o wygranej. Po wykonaniu kilkudziesięciu rzutów okazuje się, że obie sytuacje (przecięcie i brak przecięcia) nie występują równie często. Wynik przecinający którąś z linii jest jakby troszkę faworyzowany. I tu pojawia się pytanie o prawdopodobieństwo tego, że rzucony losowo pręt przetnie którąś z narysowanych linii. Problem ten zaczął drążyć sam Buffon i po ponad 40 latach znalazł jego rozwiązanie. Okazuje się, że prawdopodobieństwo zdarzenia, polegającego na tym, że pręt rzucony losowo na planszę Buffona przetnie którąś z linii, jest równe P = 2/π. Ten wynik jest niesamowicie zaskakujący. W sposób zupełnie nieoczekiwany pojawia się w nim liczba π.
Nasz wynik po wykonaniu 300 rzutów patyczkami higienicznymi to 3,482... Brawo 3b!
Agata Erdmańska
Galeria zdjęćwstecz