Tangram – geometria ukryta w zabawie - klasa 4a
Tangram to układanka, którą dzisiaj z okazji Dnia Dziecka układali uczniowie klasy 4a na lekcji matematyki.
Pochodzi z Chin, gdzie wymyślano ją ponad 3 tysiące lat temu. Podstawowa forma tangramu to kwadrat złożony z siedmiu części:
- 2 jednakowe duże trójkąty prostokątne,
- 1 średni trójkąt prostokątny,
- 2 jednakowe małe trójkąty prostokątne,
- 1 mały kwadrat,
- 1 mały równoległobok.
Celem łamigłówki jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku na podstawie jedynie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Reguł rządzących układanką jest niewiele, jednak decydują one o trudności wyzwania: w układance trzeba wykorzystać wszystkie siedem elementów, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Ponadto, każdy element układanki można dowolnie obracać i zmieniać jego położenie. Te proste zasady pozwalają na ułożenie tysięcy wzorów, dokładnie jak w legendzie.
Tangram:
- kształtuje logiczne myślenie,
- rozwija wyobraźnię,
- zachęca do poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań.
wstecz