Dzień Bezpiecznego Internetu 2024
W roku 2024 obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Bezpieczny Internet dla wszystkich”.
Oto kilka sugestii dotyczących tego, jak można skutecznie edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa online
Rozmowy i otwarta komunikacja:
- Zachęcajmy do otwartej rozmowy o korzystaniu z Internetu.
- Słuchajmy ich opinii, obaw i doświadczeń online.
- Ustalajmy zasady korzystania z Internetu i konsekwencje ich naruszenia.
- Udzielajmy pozytywnych przykładów korzystania z Internetu.
- Omawiajmy przypadki rzeczywiste, w których dzieciom udało się uniknąć zagrożeń online
- Wyjaśniajmy znaczenie prywatności i informuj, które informacje są prywatne.
- Zaznaczmy, że nie należy udostępniać danych osobowych na platformach społecznościowych bez zgody rodziców.
Filtry rodzicielskie i kontrola czasu ekranu:
- Skorzystajmy z narzędzi, takich jak filtry rodzicielskie, aby kontrolować dostęp do nieodpowiednich treści.
- Ustalajmy limit czasu, jaki dziecko może spędzać przed ekranem.
Nauczmy samokontroli:
- Wyjaśniajmy, dlaczego ważne jest ograniczanie czasu spędzanego online.
- Nauczmy je rozpoznawać sygnały ciała i emocje związane z długim czasem spędzonym w Internecie
Zapoznajmy z ryzykami online:
- Omówmy zagrożenia, takie jak cyberprzemoc, hejting i niebezpieczne treści online.
- Wytłumaczmy, jak reagować w sytuacjach niebezpiecznych, np. jak blokować i zgłaszać nieodpowiednie treści.
Bądźmy świadom nowych technologii:
- Bądźmy na bieżąco z nowymi aplikacjami i technologiami, aby zrozumieć, jakie potencjalne zagrożenia mogą się pojawić.
- Udzielajmy informacji na temat nowych trendów w świecie online.
Edukacja cyfrowa w szkole:
- Wspierajmy inicjatywy edukacji cyfrowej w szkole, aby dzieci miały dostęp do kompleksowego programu nauczania online.
- Współpracujmy z nauczycielami, aby promować bezpieczne praktyki w Internecie.
Monitorowanie aktywności online:
- Regularnie sprawdzajmy, co dziecko robi online, zachęcając je do dzielenia się swoimi doświadczeniami i pytaniami.
- Uczmy tworzenia silnych haseł i stosowania zasad cyberhigieny, takich jak nieklikanie w podejrzane linki czy nieotwieranie nieznanych załączników.
Pamiętajmy, że edukacja w zakresie bezpieczeństwa online jest procesem ciągłym. Ważne jest utrzymywanie otwartej i zaufanej komunikacji z dziećmi oraz dostosowywanie strategii edukacyjnych do dynamicznie zmieniającego się środowiska online
Materiały edukacyjne:
Poradniki i broszury – kliknij
Scenariusze zajęć – kliknij
Materiały multimedialne – kliknij
ZASOBY od NASK, który warto mieć i znać:
„ABC cyberbezpieczeństwa”W poradniku znajduje się 157 ułożonych alfabetycznie definicji z obszarów cyberbezpieczeństwa, higieny cyfrowej, profilaktyki i wsparcia, a także obszerna bibliografia, z odnośnikami do ciekawych i pomocnych materiałów, które w bardziej szczegółowy sposób objaśniają omawiane zagadnienia. Sięgnijcie po i nie dajcie się złapać w internetowe pułapki!
Kodeksem Dobrych Praktyk w zakresie walki dezinformacją: kliknij
I.C.
wstecz