Nadpobudliwość psychoruchowa
ADHD – symptomy oraz postępowanie.
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W skrócie można powiedzieć, że jest to odmienna praca mózgu dziecka, która uniemożliwia mu kontrolowanie zachowań. Jest to jego stała cecha, a objawy są obecne przez cały czas.
Objawy
W skład zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi wchodzą trzy elementy: nadmierna impulsywność, nadruchliwość oraz zaburzenia uwagi.
Dziecko nadmiernie impulsywne:
- często udziela odpowiedzi, zanim pytanie jest dokończone;
- często nie umie czekać w kolejce, na swoją rundę, nagrodę;
- często przerywa lub przeszkadza innym;
- często dużo mówi bez względu na ograniczenia społeczne;
- zna reguły, ale nie potrafi ich zastosować, np. wie, że może zabrać głos po wywołaniu go przez nauczyciela ale i tak odzywa się bez pozwolenia;
- ma kłopoty z przewidywaniem następstw swego postępowania, dlatego często podejmuje działania niebezpieczne dla siebie i innych;
- nie potrafi zaplanować pracy, zabawy, rozkładu dnia.
Nadruchliwość dziecka przejawia się w tym, że:
- niespokojnie porusza rękoma, stopami, wierci się na krześle;
- wstaje w klasie, lub w innej sytuacji, w której powinno siedzieć;
- jest nadmiernie rozbiegane, wtrąca się w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe;
- jest nadmiernie hałaśliwe w zabawie, ma trudności z zachowaniem spokoju;
- jest ciągle w ruchu;
- jest gadatliwe.
Nie można powstrzymać ruchliwości dziecka. Można jedynie sprawić, by jak najmniej przeszkadzało.
Zaburzenia uwagi przejawiają się tym, iż dziecko:
- nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas pracy i popełnia liczne, bezmyślne pomyłki;
- ma problem z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;
- wydaje się nie słuchać, tego co się do niego mówi;
- ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy;
- nie lubi zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego;
- często gubi swoje rzeczy;
- łatwo rozprasza się pod wpływem bodźców nie związanych z wykonywaną czynnością;
- często zapomina o różnych codziennych sprawach.
Cechą charakterystyczną jest to, że dzieci te mogą się koncentrować przez dłuższy czas na zajęciach, które są dla nich atrakcyjne, np. zajęcia z komputerem.
Dziecko z deficytem uwagi nie potrafi z dochodzących do niego bodźców wybrać tego, co jest najważniejsze i na tym się skoncentrować. Jednakowo ważne jest to, co mówi pani, jak i to, że za oknem szczeka pies. Poza tym pojemność pamięci tych dzieci jest mniejsza, z reguły zapamiętują pierwsze 2–3 trzy wyrazy z naszej wypowiedzi. Istotna jest zatem forma zadawanych pytań.
Zespół ADHD jest najbardziej widoczny w wieku szkolnym, a nasilenie objawów stopniowo maleje. U młodzieży objawy przyjmują formę niepokoju oraz trudności w uczestniczeniu w zajęciach wymagających spokojnego siedzenia. Poważnym problemem jest brak akceptacji ze strony rówieśników w okresie dojrzewania. Może to prowadzić do rozwoju depresji, uzależnienia czy rozwoju osobowości aspołecznej.
Podstawowe zalecenia do pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
- należy postępować konsekwentnie;
- wydawać proste, krótkie polecenia (wyciągnij zeszyt, otwórz książkę);
- rozkładać trudniejsze zadania na etapy; zadanie: rozwiąż zadanie może być dla dziecka zbyt złożone dlatego lepiej powiedzieć: otwórz książkę, weź długopis, przeczytaj zadanie, rozwiąż je);
- przypominać o samokontroli i sprawdzaniu;
- ustalić stałe i jednoznaczne zasady;
- uczyć porządkowania i organizowania;
- poszukać możliwych do zaakceptowania form rozładowania napięcia (sport, taniec).
Zasady dotyczące odrabiania lekcji:
- ściśle ustalona godzina;
- przygotowanie pomocy przed przystąpieniem do pracy;
- puste biurko – postawić pod białą ścianą, zabrać maskotki, zabawki;
- wyłączyć sprzęt grający;
- latem zamknąć okno;
- wyprowadzić z pokoju psa, kota;
- robić kilkuminutowe przerwy, w chwili, gdy dziecko przestaje się koncentrować (nie może wtedy rozpoczynać czynności, która go angażuje, np. siadać do komputera czy przed telewizorem);
- stopniowo wydłużać czas pracy (na początku o 2–3 minuty);
- pozwolić dziecku na wiercenie się w obrębie biurka, ale umawiamy się, że nie może wstawać.
Zasady dotyczące słuchania:
- zanim zaczniemy mówić, postarajmy się, aby dziecko się zatrzymało, popatrzyło na nas i skupiło się na tym co robimy – mówimy, pokazujemy, podajemy; mówmy, patrząc na dziecko, pochylmy się;
- posługujmy się krótkimi zdaniami;
- by przyciągnąć uwagę dziecka, można delikatnie dotknąć ramienia;
- wykreślamy ze słownika zwroty: „Ty nigdy!”, „Ty zawsze!”, „Ja ci każę!”.
Dziecko nadpobudliwe nie słyszy 50% tego, co do niego mówimy i zapamiętuje około 50% tego, co usłyszy.
Agnieszka Hunczak-Kielarska
Materiał opracowany na podstawie:
T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci: prawie wszystko. co chcielibyście wiedzieć: książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy, Lublin 1999.
wstecz